نوش آباد وطنم

در پایان همایش برند در گردشگری مطرح شد:

در پایان همایش برند در گردشگری مطرح شد:
کمیته‌ی ملی برند در گردشگری در سال 91 تشکیل شود

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: گردشگری

 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دومین همایش ساخت و مدیریت برند در گردشگری، برای راه‌اندازی کمیته‌ی ملی برند در صنعت گردشگری با مشارکت بخش خصوصی تا سال 91 اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرنگار


بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دومین همایش ساخت و مدیرت برند در گردشگری عصر روز گذشته (پنج‌شنبه، سوم آذرماه) پس از دو روز برپایی به کار خود پایان داد. در این برنامه ضمن پرداختن به چالش‌ها و چاره‌های برندسازی در گردشگری با حضور فعالان بخش‌های مختلف صنعت گردشگری و استادان داخلی و خارجی، پیشنهادهایی برای تشکیل شورای ملی گردشگری و کمیته ملی تخصصی برند گردشگری از سوی کارشناسان و مسؤولان مطرح شد.

 حامد دهقانان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در مراسم اختتامیه این همایش با بیان این‌که اهمیت موضوع با وجود تمام زحماتی که کشیده شده، هنوز در کشور جا نیفتاده است، به وضعیت گردشگری دنیا اشاره کرد و افزود: آمارهای سازمان جهانی جهانگردی در سال 2010 میلادی بیانگر آن است که بیش از 9 میلیون و 400هزار گردشگری در دنیا به سفر پرداخته‌اند که گردش مالی حاصل از آن بیش از 900 میلیارد دلار بوده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان این دهه، حجم گردش مالی گردشگری بیش از 100 در 100 افزایش یابد و به رشد بالای دو تریلیون دلار برسد.

 او با بیان این‌که باید در نظر گرفت اقتصاد دانش‌بنیان به سمت اقتصاد خدمات حرکت می‌کند، اظهار کرد:‌ در اقتصاد خدمات، موضوع گردشگری و زنجیره‌ی خدمات به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

 او افزود:‌ باید بپذیریم که اقتصاد گردشگری باید بیش از پیش مورد تأکید قرار گیرد. وقتی صحبت از جنبه‌های اقتصاد گردشگری می‌شود، لاجرم موضوع بازاریابی و مدیریت رفتار مصرف‌کننده مطرح می‌شود و شاید بدون اغراق و با وجود همه اقدامات خوب صورت‌گرفته بتوان گفت، یکی از موضوعاتی که امروز لازم است روی آن تأکید کنیم، بازاریابی است.

 وی ادامه داد: بر اساس آمار رسمی سازمان جهانی جهانگردی، بیش از 50 درصد افرادی که در سال 2010 میلادی سفر کرده‌اند، هدف اصلی‌شان، تفریح و خوش گذرانی بوده است و تجارت‌، سلامت‌ و علایق خاص در رتبه‌های بعدی هدف سفر قرار داشته‌اند. این بیانگر آن است که ما با مشتری‌هایی مواجه هستیم که سفر به عنوان نیاز ضروری آن‌ها مطرح نیست و یک خواسته است و بر اساس اهداف غیراجبار صورت می‌گیرد.

 دهقانان در ادامه سخنانش با تأکید بر این‌که برند حلقه وصل نقاط ضعف و قوت صنعت گردشگری در کشور است، گفت: برند ملی گردشگری یعنی موجودیتی که همه واقعیت‌ها را اعم از نقاط قوت و ضعف با صداقت برای ایجاد ارتباط مثبت و مستقیم با مشتری مطرح می‌کند و لازمه آن این است که در صنعت گردشگری کشور با صداقت رفتار کنیم.

وی افزود:‌ در بازاریابی این صنعت نمی‌توانیم به آن‌چه نداریم و نمی‌توانیم داشته باشیم، وعده بدهیم؛ بلکه باید درباره داشته‌ها‌، صادقانه صحبت کنیم.

 او گفت:‌ فکر می‌کنم برای داشتن برند گردشگری باید روی ظرفیت‌های کم‌تر شناخته‌شده‌ی ایران در جهان تأکید کنیم. این ظرفیت می‌تواند نویدبخش فضای رقابتی در صنعت گردشگری باشد.

 معاون گردشگری کشور معتقد است:‌ ما آن‌قدر بر ابعاد فرهنگی خود تأکید کرده‌ایم که نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های اکوتوریسم را برای جذب گردشگری خارجی معرفی کنیم.

 به گفته او، شرط لازم برای رسیدن به برند پویا و اثرگذار، شناخت بازارهای جدید و ورود به آن‌هاست.

دهقانان افزود:‌ راهبردی که اکنون به طور ویژه برای ورود به بازارهای جدید در دستور کار داریم، فرصتی را برای ایجاد برند ملی گردشگری فراهم می‌کند.

او همچنین پیشنهاد داد: با توجه به همایش‌هایی که درباره برند برگزار شده و مدارک علمی که در این‌باره جمع‌آوری شده است، در آینده نزدیک با مشارکت بخش خصوصی و حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بتوان تا پایان سال 91 کمیته ملی برند صنعت گردشگری را تشکیل داد.

او گفت: معاونت گردشگری مقدمات این کار را فراهم می‌کند و آن را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.

او همچنین درباره ضرورت برگزاری همایش‌های متعدد در حوزه گردشگری گفت:‌ نقطه تحول و آغاز گردشگری در کشور با توسعه ادبیات و گفتمان اتفاق افتاده است. موضوع بومی‌سازی متناسب با ظرفیت جوامع محلی ایجاب می‌کند که این‌گونه همایش‌ها را برگزار کنیم.

دهقانان اظهار کرد: حتما تأکید بر برند ملی گردشگری کشور کمک می‌کند دستاوردهای اقتصادی، فرهنگی و حتا سیاسی به خوبی محقق شود.

به گزارش ایسنا، ‌در ادامه این مراسم، سیدرضا موسوی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، که به نمایندگی از مدیران مناطق آزاد کشور سخنرانی کرد، گفت:‌ استفاده از ظرفیت گردشگری زمانی امکان‌پذیر می‌شود که برندهایی را درست کنیم.

او در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و ادامه داد: این مناطق علاوه بر این‌که صنعتی و تجاری هستند، ظرفیت خاصی دارند که می‌توان با برنامه‌ریزی از آن‌ها در حوزه گردشگری استفاده کرد.

موسوی در ادامه با اشاره به موقعیت و جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم گفت:‌ این منطقه علاوه بر عجایب هفت‌گانه گردشگری که دارد و می‌تواند مورد سرمایه‌گذاری قرار گیرد، ارزان‌ترین بازارهای خاورمیانه را دارد که بهترین ظرفیت برای جذب گردشگر است.

او همچنین از صدور مجوزهایی برای ساخت هتل در این منطقه خبر داد و گفت: خوشحالم که در مدت مسؤولیتم جاذبه‌های گردشگری قشم چنان معرفی شده‌اند که در فاصله عید قربان تا عید غدیر خم، 170 هزار نفر به این جزیره سفر کرده‌اند که به طور میانگین، مدت ماندگاری آن‌ها سه شب بوده است؛ این در حالی اتفاق افتاده است که هنوز زیرساخت‌های قشم کامل نشده‌اند.

او ادامه داد: امیدوارم همایش برند همچنان ادامه داشته باشد؛ چون کشور ما در حوزه‌های مختلف استعدادهای خوبی برای ساخت برند دارد؛ ولی هنوز شناخته نشده‌اند و خوب روی آن‌ها کار نکرده‌ایم. هر وقت هم که اتفاقی در این زمینه رخ داده، همکاری‌ای با آن نشده است و فقط رسانه‌ها بوده‌اند که شرایطی را فراهم کرده‌اند.

 موسوی همچنین بیان کرد:‌ امیدوارم سال آینده جزیره قشم میزبان سومین همایش برند گردشگری باشد.

 اریت پیترسن، مشاور سازمان جهانی جهانگردی، نیز در ادامه این مراسم گفت: شما بهترین مردم را دارید و مهمان‌نواز هستید و این در ساخت برند می‌تواند به شما کمک کند؛ چون برند سودآوری دارد.

 او تأکید کرد: برنامه‌های استراتژیک باید به اجرا درآیند. برنامه‌های استراتژیک زیادی وجود دارند که در حال خاک خوردن هستند و اجرا نشده‌اند. در کشور شما هم چنین برنامه‌هایی زیاد وجود دارد.

 او که مشاور طرح جامع گردشگری ایران نیز بوده است، اظهار کرد: سال 2000 میلادی برنامه جامعی را برای گردشگری ایران طراحی کردید که هیچ اتفاقی برای آن نیفتاده است و اکنون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شما برنامه‌ریزی کرده که برای سال آینده برنامه استراتژیک داشته باشد.

 پترسن ادامه داد:‌ شما کمیته ملی را برای برند تشکیل داده‌اید که متأسفانه حتا رسانه‌ها از آن خبر ندارند؛ پس این چه کمیته‌ای است؟ باید از رسانه‌های کشور خود به عنوان شریک استفاده کنید.

او گفت:‌ متأسفانه یک خارجی نمی‌تواند برای ایران برند طراحی کند؛ شاید بتواند مشاور شما باشد؛ ولی ما به یک درون‌داد نیاز داریم تا یک استراتژی برای گردشگری ایران تعریف کند.

 به گزارش ایسنا،‌ دومین همایش ساخت و مدیریت برند در گردشگری و نخستین جشنواره معرفی برندهای مطرح در گردشگری که از روز چهارشنبه در مرکز همایش‌های وزارت کشور برگزار شده بود، عصر روز گذشته پس از اهدای تندیس و تجلیل از شرکت‌ها و سازمان‌های مطرح در زمینه ساخت برند گردشگری و گرفتن عکس یادگاری مسؤولان و مهمانان خارجی در این مراسم، به کار خود پایان داد.

نویسنده : : ۸:٢۸ ‎ق.ظ ; شنبه ۱۳٩٠/٩/٥
Comments نظرات () لینک دائم