نوش آباد وطنم

شیوه‌ی زندگی مردم با ارتباط فرهنگی بدون برنامه‌ریزی می‌تواند تضعیف شود

عشایر استان خوزستانخبرگزاری دانشجویان ایران - اهواز
سرویس: گردشگری

یک راهنمای تور معتقد است: با ادامه یافتن شرایط کنونی، آینده‌ی گردشگری در خوزستان مثبت نخواهد بود.

آرش نورآقایی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری


دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، با اشاره به شعار سازمان جهانی جهانگردی (گردشگری، ارتباط دهنده‌ی فرهنگ‌ها) و این‌که آیا سفرهایی که در کشور انجام می‌شود، توانسته است در تعامل بین فرهنگ‌ها مؤثر باشد یا سبب تخریب و تضعیف آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: ارتباط دادن فرهنگ‌ها در ذات گردشگری وجود دارد و تعامل بین فرهنگ‌ها به‌صورت ناخودآگاه اتفاق می‌افتد، چون هر مسافری که از جایی به جایی دیگر می‌رود، قاعدتا با فرهنگ آن مردم آشنا می‌شود؛ اما وقتی چنین شعاری در نظر گرفته می‌شود، باید درباره‌ی آن برنامه‌ریزی کرد، ولی تا کنون کاری اساسی در این‌باره انجام نشده است.

وی درباره‌ی این‌که چه شرایطی می‌تواند سبب بهتر شدن این تعامل شود، بیان کرد: هر محیطی فرهنگ خاص خود را دارد و برای برقراری یک تعامل باید تمام جوانب فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و سیاسی آن منطقه را در نظر گرفت و درباره‌ی آن مطالعه و برنامه‌ریزی کرد.

نورآقایی گفت: مردم یک منطقه به‌دلیل سابقه‌ی طولانی زندگی در یک محل، به‌شکل ساختارمند زندگی می‌کنند. این شیوه گاهی به‌دلیل ارتباطات فرهنگی بدون برنامه‌ریزی می‌تواند تضعیف شود. مثلا عشایر به‌دلیل شرایط خاص محیطی خود برای جابه‌جایی از اسب یا قاطر استفاده می‌کنند. حالا اگر بعد از تعاملات فرهنگی، تصمیم بگیرند که برای جابه‌جایی از خودرو استفاده کنند، پس از مدتی جاده‌سازی اتفاق می‌افتد و مراتعی که زندگی دامپروران به آن وابسته است، دچار مشکل می‌شود. در نتیجه، زندگی عشایر از نظر فرهنگی و اجتماعی تغییر پیدا می‌کند. اکنون این پرسش مطرح است که آیا این فرهنگ آماده‌ی چنین تغییراتی است و می‌تواند آن را بپذیرد؟ این مسائل در ارتباط بین فرهنگ‌ها اتفاق می‌افتد و اگر درباره‌ی آن برنامه‌ریزی نشده باشد، مشکل‌ساز می‌شود.

 این راهنمای تور درباره‌ی دلیل تمایل نداشتن بعضی جوامع برای ورود گردشگران، اظهار کرد: وقتی پیش از برقراری یک ارتباط درباره‌ی فواید و ضررهای آن مطالعه نکرده باشیم و هنجارهای جامعه‌ی میزبان توسط یک گردشگر رعایت نشود، این اتفاق می‌افتد. مثلا وقتی یک گردشگر خارجی به کشور وارد می‌شود و درباره‌ی اعتقاد مردم ایران به حجاب اطلاعی نداشته باشد و این مورد را رعایت نکند، از سوی جامعه‌ی محلی با او برخورد مناسبی نخواهد شد و احتمال دارد که تمایل آن جامعه برای پذیرش گردشگر کاهش پیدا کند. پس وقتی ما به آیین‌ها، سنن و سبک زندگی مردم منطقه‌ای که به آن وارد می‌شویم، احترام نگذاریم و یا با انجام اعمالی مانند تخریب محیط زیست، چالش ایجاد کنیم، میزبان قطعا برای ورود گردشگر به شهرش عکس‌العمل نشان خواهد داد و این امر برای او ناخوشایند خواهد بود.

 نورآقایی در پاسخ به این پرسش که مردم خوزستان چقدر تمایل دارند گردشگر به این استان وارد شود، گفت: در بحث گردشگری این‌طور مطرح می‌شود که یک روستا یا منطقه‌ی هدف گردشگری اول کشف می‌شود، بعد رشد می‌کند، به بلوغ می‌رسد، اقناع می‌شود و در نهایت به نارضایتی می‌رسد. خوزستان جزو مناطقی است که هنوز در حال کشف شدن است و حتا به دوران بلوغ یا رشد هم نرسیده است. ما از این مورد با عنوان چرخه‌ی حیات در گردشگری یاد می‌کنیم.

 او ادامه داد: در گردشگری خوزستان مانند گردشگری کشور بدون برنامه‌ریزی عمل می‌شود. برنامه‌های مقطعی وجود دارند، اما برنامه‌ی مدونی که بدانیم از سالی شروع می‌شود و در سال دیگر به جایی می‌رسد، دیده نمی‌شود. من که در این زمینه فعالیت می‌کنم، از وجود برنامه‌ریزی در این زمینه اطلاع ندارم.

وی به نقش گردشگری و جایگاه آن در ایجاد اشتغال نیز اشاره و بیان کرد: اشتغال‌زایی یکی از شعارهای سازمان جهانی جهانگردی بوده و موردی است که اقتصادانان به آن توجه زیادی می‌کنند. گردشگری با بیمه و بانکداری نیز ارتباط دارد و آن‌ها را پررونق می‌کند. همچنین کسانی که به کارهای تأسیساتی می‌پردازند، به نوعی به گردشگری ارتباط پیدا می‌کنند و رونق گردشگری به کاریابی آن‌ها هم کمک می‌کند. در مجموع، افزایش تعداد گردشگران سبب افزایش ثروت مردم می‌شود.

 این راهنمای تور به نقش راهنمایان گردشگری اشاره و اضافه کرد: از آنجا که گونه‌های مختلف گردشگری وجود دارد، به انواع مختلف راهنمایان گردشگری هم نیاز است. مثلا وقتی یک عکاس برای گرفتن یک عکس از یک گونه‌ی‌ خاص گیاهی به منطقه‌ای وارد می‌شود، یک راهنمای محلی می‌تواند او را راهنمایی کند. بنابراین ما هیچ‌گاه از راهنمای محلی یا متخصص بی‌نیاز نخواهیم بود.

نویسنده : : ٩:٤٤ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱۳٩٠/۸/۱۸
Comments نظرات () لینک دائم